Studio Heijne är det nya online märket med produktion på beställning. Ett koncept som ska ge kunderna mervärde samtidigt som det bidrar till ett mer hållbart samhälle, utan överflödiga produkter.
Namn: Wendy Heijne
Gör: grundare och designer Studio Heijne
Bakgrund: utbildad modedesigner i Nederländerna och 12 år som designer på H&M
Intresse: familj, vänner, muséer och vindsurfing
Aktuell: med det nya online modemärket Studio Heijne
Berätta om konceptet bakom Studio Heijne
Konceptet tar fasta på en trend som redan syns i andra branscher – möjligheten att kunna skräddarsy produkter efter eget tycke och smak. På studioheijne.com kan man naturligtvis beställa produkterna som de är i grundutförande, men erbjuds även möjligheten att använda vårt unika verktyg för att ge plaggen en egen signatur. Det digitala verktyget gör det möjligt att anpassa klänningarna helt efter de egna önskemålen genom att leka med färg och mönster samt anpassa ärm- och klänninglängd. Här låter vi våra kunders kreativitet flöda fritt!
Vad har ni fått för respons?
Lanseringen har gått över förväntan. Först hade jag inte ens planerat att Studio Heijne skulle vara med på Stockholm Fashion Week. Sedan fick vi chansen att vara med och körde då på för fullt. Höjdpunkten var att Vogue USA kom förbi och publicerade bilder från visningen direkt på deras hemsida. Vi fick även positiv uppmärksamhet från diverse svenska online-magasin och bloggare.
Vem bär en klänning från Studio Heijne?
Kvinnan som bär Studio Heijne har en karismatisk personlighet, vet vad som passar hennes stil och kropp, och bär kläderna med starkt självförtroende. Hon är modemedveten, vill leva sitt liv på ett modernt sätt och kompromissar inte. Hon älskar personlighet, kreativitet och skönhet. Ålder är inte viktigt, utan här handlar snarare om stil och medvetenhet.
Är det viktigt för dig att tänka hållbart?
Absolut! Det är en av grundpelarna i Studio Heijnes affärsidé. Överproduktion är t ex en stor utmaning i massproduktionsmiljön och inom fast fashion. Med produktion direkt baseras på beställning, produkterna skärs och sys i vår ateljé i Litauen efter beställningen, är detta inte längre ett problem. För oss är det också viktigt att kvinnorna som jobbar i vår ateljé har en anständig lön och har bra arbetsförhållanden. Vi står också för ett personligt mode, där du som kund är involverad i designprocessen och kan skapa något som är 100% din stil och som passar dig perfekt. Vi är övertygade om att denna möjlighet adderar ett unikt värde till plagget, vilket i sin tur garanterar en längre livslängd.
Just nu jobbar vi i huvudsak också med siden och viskos. Siden är inte bara en fantastisk och vacker kvalitet, utan är också hållbart. I framtiden har vi som mål att använda fler hållbara material.
Vilka utmaningar har ni stött på?
Att hitta produktionskapacitet som jobbar på det sätt vi vill producera plaggen är inte lätt. Modesystemet är i mångt och mycket baserat på massproduktion för att pressa priserna. Sedan blir dessutom processen bakom en beställning mer komplicerad, eftersom varje klänning är unik.
Vilka branschtrender ser du?
Utöver en ”customise-trend”, som jag anser vara ett framtida och modernt sätt att handla, så ser jag en tydlig tendens till att modebranschen håller på att tänka om. Själva branschen har inte utvecklats särskilt mycket de senaste 100 åren, samtidigt som ny teknik gjort att mode blivit mer demokratiskt och snabbare. Vi nöjer oss inte längre med att vänta ett halvt år på att ett plagg från catwalken ska bli tillgängligt att köpa. Typisk teknikutveckling som påverkar branschen är t ex integrerad teknik i plaggen, 3d printing och bodyscanning. Dessutom finns hållbara material baserade på metangas, digitala provhytter etc.
Hur skulle du beskriva din egen stil?
Kvinnlig, enkel, elegant och ibland lite flickig. Dessutom gillar jag att då och då klä mig riktigt färgglatt. Jag försöker även addera en cool, skandinaviskt touch.
Vilket är ditt personliga favoritplagg?
Vår Elise klänning i siden, vilken har en a-linjeform med kontrastdetalj vid halsringningen som ge en härlig schvung när man går. Jag skulle kunna ha den på mig varje dag, såväl till jobbet tillsammans med ett par herrskor, som efter jobbet med högklackat.
Slutligen, vad händer i höst?
Nu börjar det på riktigt! Studio Heijne är lanserat och vi ska jobba stenhårt för att kommunicera och sprida ryktet om vårt nytänkande koncept.
Kolla in Studio Heijne här.
Du hittar fler av the waves intervjuer här
Text: Helena Johnzon Dahl
Foto: Studio Heijne