Intervju med grundaren bakom märket IKNW


Vi träffade Sara Sundin som är grundaren bakom streetmärket IKNW . Hon fick svara på  några frågor för att ge oss en inblick i hur hon arbetar.

Hur startade du IKNW och vad står namnet för?
Idén till ett eget märke väcktes redan när jag var liten. Jag visst då att jag en dag skulle starta ett märke. IKNW står för I Know.

Vad kännetecknar märket?
IKNW präglas av mycket mönster och de flesta av materialvalen är ekologiska. Märket följer inga speciella trender, utan fokus ligger på bra design. Genom att ständigt producera efter nya trender bidrar man till överkonsumtion, och det vill inte jag.

Hur kommer det sig att du valde ekologiska material?
Det var en självklarhet för mig. Jag vill kunna erbjuda ett bättre alternativ inom modeindustrin.

Vem är din kund?
Märket hade till en början fokus på herrkläder, men tjejer visade också ett intresse för produkterna. Det gjorde att kläderna fick en bredare målgrupp och är unisexa. Många med intresse för hiphopmusik och reggae dras till mitt märke, men min målgrupp är egentligen alla som gillar det jag gör.

Hur kommer det sig att det blev just ett streetmärke?
Det speglar mig och den grupp av människor som jag umgås med, och det kändes därför som en naturlig väg att gå.

Vilket är ditt favoritplagg ur din kollektion och varför?
Jag gillar den gråa sweatshirten, ”Getting up”. Den är varm, skön, mjuk, hållbar och snygg!

Vad inspireras du av i din design?
Jag inspireras av gatukonst i kollektionerna. Jag tar också inspiration från olika subkulturer och människor på stan.

Det började med en t-shirt och utvecklades till fler produkter. Hur ser produktionen av dina plagg ut idag?
Mina produkter tillverkas i en fabrik i Shanghai, där jag har goda kontakter. Jag har besökt fabriken för att se hur de jobbar.

Känner du att det finns något du kan förbättra i tillverkningsprocessen?
Det vore ultimat om jag kunde följa upp alla leverantörer och fabriken ofta för att veta att alla villkor följs. Ett annat mål är också att alla material ska vara ekologiska och att kunna erbjuda kvaliteter som håller länge. Det vore en dröm att kunna tillverka närproducerade produkter inför kommande kollektioner. Målet är att vara det bättre alternativet inom streetwear där fokus ligger på designen. Man måste börja någonstans.

Varför har du dina produkter i Klädotekets butik?
Jag gillar konceptet, att använda sådant som redan finns. Dessutom är det ett bra sätt för mig att marknadsför mitt varumärke. Jag önskar att jag hade kommit på idén själv. Ju fler som delar desto bättre!

Vad vill du uppnå med ditt märke om fem år?
IKNW ska vara ett alternativ inom streetvärlden som folk känner till. Märket ska också bidra till att folk konsumerar mer hållbart. Jag ser gärna ett samarbete med en graffitikonstnär för en kommande kollektion.

Gettingup- sweatshirt
Foto: IKNW
skjortaiknw
Foto: IKNW

 http://www.iknw.se/