2016 del II

Jag hoppas att ni hade en fin nyårsafton igår. Jag tycker det är något speciellt med att lägga ett år bakom sig och börja på ett nytt kapitel. 2016 har varit ett fantastiskt år på många sätt och jag har otroligt många fina minnen som jag alltid kommer att bära med mig. Men, precis som för alla andra har det också hänt flera negativa saker i mitt liv, både i form av sjukdomar och andra negativa saker. Idag är det i alla fall dags att titta på vad jag hade för mig under andra halvan av 2016. Del I av min årssummering hittar ni här.

Juli

Större delen av juli månad spenderade vi på södra halvklotet – i Afrika och på Mauritius. Jag har skrivit om resan här och på min hemsida. Vi var på safari, simmade med delfiner, vandrade och läste böcker på vackra stränder. Att få se lejon, zebror, noshörningar, antiloper och jättesköldpaddor i sin rätta miljö var helt magiskt och något jag drömt om sedan jag var liten. Likaså att simma med delfiner. Under vattnet hörde man delfinernas ”visslande” otroligt tydligt och att simma bara någon meter ifrån en nyfiken delfin finns det inte mycket som slår. Att kunna göra dessa saker var verkligen fantastiskt, speciellt eftersom vi blev ordentligt matförgiftade och var sängliggande ungefär halva resan.

juli_-002

juli_

juli_-005

juli_-001

Processed with VSCO with f2 preset
juli_-003

När vi kommit hem till Sverige igen hann vi med en snabbvisit till landet innan juli var slut. Där promenerade vi i skogen, spelade sällskapsspel, plockade svamp och bär och tog kvällsdopp i den ljumma sjön.

Augusti

I augusti började jag på nytt jobb och vi inredde vårt arbetsrum så att jag kunde få ett ordentligt hemmakontor. På bilderna från augusti verkar det också som att jag drack en hel del kaffe… I slutet av augusti åkte vi iväg på vandringssemester över en helg. Vi vandrade i berg och skog och tältade vid en liten tjärn mitt inne i den djupaste skogen. Vi åt middag vid en sprakande eld och pratade om allt och inget till sent på kvällen. Ett fint sätt att avsluta augusti på.

augusti_-001

augusti_

September

Hösten närmade sig och för att ta till vara på det sista härliga vädret for vi till landet ytterligare en sväng. Vi såg den mest fantastiska stjärnhimmel och passade på att plocka lingon och så lite kantareller förstås.

september

Oktober

Som vanligt pryddes oktober av löv i alla tänkbara färger och så snart jag hade en ledig stund var jag ute och fotograferade. Dessutom plockade vi mängder av nypon som vi gjorde både nyponsoppa och nyponpulver av.

oktober_

oktober_-001

November

Det starkaste minnet från november måste vara snökaoset som blev i Stockholm. På bara ett par dagar kom det över en halvmeter snö och ingenting fungerade. Kollektivtrafiken var inställd och det enda man kunde göra var att ta promenader och dricka mängder med kaffe.

november_

november_-001

november_-002

December

Till skillnad från november kan inte december månad skryta med några stora mängder snö. Julkänslan infann sig inte riktigt, inte förrän vi besökte svärföräldrarna i norr en helg. På natten kom den efterlängtade snön och hemfärden gick genom ett vitt drömlandskap. Vi stannade och fotograferade på den öde vägen och helst ville man bara springa in i skogen och gå vilse i all den vita snön.

december_

Processed with VSCO with f2 preset

december_-001

I december var vi även på Kents avskedsturné och sedan var det helt plötsligt jul. Vi klädde granen, åt en massa god julmat och öppnade julklappar. En veckas semester följde på det och igår sa vi tack och hej till 2016 och hej och välkommen till 2017.