Maria Svensson hade länge tyckt att det saknades ett märke som förenade en samtida form och hög kvalitet inom stickade kläder. År 2009 var det antingen akryl och nylon, eller för damiga plagg som fanns till buds. Sedan dess driver hon märket Maska vars mål är att utrota dålig kvalitet!
TRÅD: Beskriv MASKA med några ord
MASKA står en obesvärad, subtil och ren, men ändå sofistikerad stil. I vår design finns en lek med kontraster mellan material och form, mellan maskulint och feminint och mellan strukturer och ytor. Kvalitet och bra material är oerhört viktigt, en hållbar produktion en självklarhet och vi försöker ha en tillgänglig prisnivå.
TRÅD: Vad inspirerar er?
All konst och kultur som är så bra att man tappar andan. När man ser något som är så fantastiskt att det överträffar alla förväntningar, något som känns bortom det verkliga och det man dittills visste om – den känslan inspirerar alltid. Då blir vi peppade att göra något lika bra, något som ger samma djupa glädje till andra. Och så vissa andra designföretag som APC, Dries van Noten och Céline som vi tycker är riktigt bra, inspirerar också, var och en på sitt sätt. Ett visst material och tyg kan också inspirera mycket. När man tar på något och direkt känner vad för plagg det borde bli, men det är på en mer konkret nivå. Vi inspireras också av den miljö vi verkar i: bland konstnärer, fotografer, möbeldesigners och inredningsarkitekter på Tredje Långgatan i Göteborg. Vi sitter i ett kollektiv som i sin tur finns i ett hus med många liknande verksamheter.
TRÅD: Person du/ni mött som varit betydande i ert skapande?
Mormor och farmor som båda var sömmerskor. Mormor som drev syfabrik i Brämhult i Borås. Deras sparsamhet och långsiktighet har påverkat mig mycket. Jag respekterar arbetet bakom plaggen otroligt mycket och vill skapa meningsfullt arbete för de som tillverkar plaggen. Jag vill ge uppdraget att tillverkar plagg att känna stolthet över och där en yrkesskicklighet kommer till sin rätt. Sådana jobb vill ju alla ha.
TRÅD: Vem är det som bär er design?
Vår kundgrupp är bred, med kvinnor i åldrarna 20 och uppåt. Men det är förvånansvärt många arkitekter och kreativa akademiker. Alla som uppskattar kvalitet och en hållbar stil är våra kunder och alla som tycker om och förstår vad vid gör är våra drömkunder.
TRÅD: Hur kommunicerar ni för att få fram ert märke/er design i det massiva flöde konsumenten tar del av idag? För oss kommer alltid produkten först och det är den som ska förmedla vad vi står för. Vi har väldigt många engagerade kunder som gärna rekommenderar oss vidare, vilket är underbart. Det är den kommunikation som vi tycker allra mest om. Mycket av kommunikationen kommer genom positiva butiksägare, nöjda kunder och genom sociala medier och press. Vi har inte lagt den största kraften på marknadsföringen utan på produktutveckling och design. Det gör att genomslaget inte blir snabbt, men det som uppstår blir helt äkta och hållbart och inte en hype.
TRÅD: Hur förhåller ni er till ordet ‘trend’?
Vi är inte så intresserade av trend utan av stil. Trend är motsatsen till hållbarhet. Samtidigt måste alla som arbetar med design förhålla sig till trenden, vare sig det är genom att följa den eller sätta sig emot den. Vi är för en hållbar stil och god stil är för alltid. Vi vill inte leda trenden eller diktera ett visst utseende. Vi vill att kvinnor ska använda våra kläder för att skapa sin egen trend och stil. Maskas plagg är orden, och med dessa kan alla skriva sin egen berättelse. Men vem vet, kanske är vi den nya trenden?
TRÅD: Vad är drivkraften i ert arbete?
Ett korståg mot dålig kvalitet och för bättre plagg! Att dela glädjen av välgjordhet och njutningen vi upplever av utsökta material. Att bli bättre och bättre är också en mycket stor drivkraft.
TRÅD: Vilka värden arbetar ni med i er design, produktion, kommunikation?
Hantverk, material och produktionen är mycket viktiga. God design är inte den som enbart ser bra ut på bild utan den som förbättrar någons liv, och gärna förbättrar livet för de som arbetar med produktionen också. Det är osäkert om vi lyckas kommunicera detta, men det är viktiga värden för oss.
TRÅD: Hur tänker ni kring val av kvalitéer och färger i er produkt?
Att leta rätt material är en del av designprocessen som vi lägger enormt mycket tid på. Vi åker på mässor i Florens och Paris för att hitta rätt garner och tyger till varje modell. Våra designers har alla haft fantastisk känsla för färg och våra leverantörer är mycket skickliga på färgning. Våra vackra förger och nyanser är något som vi blivit kända för. Vi har fantastiska mélanger som kedjorna inte kan konkurrera med. Det går inte att göra billigt.
TRÅD: Vad tänker ni kring hållbarhet i dessa dagar då konsumenten blir alltmer medveten?
Det är helt centralt för oss och något vi arbetat med från starten. Att arbeta så hållbart man bara kan är en moralisk skyldighet. Sedan finns alltid en balansgång mellan hållbarhet och tillgång på material. Det är inte priserna som är problemet, utan att det finns så litet utbud av ekologiskt odlade tyger och att de minimikvantiteter man får köpa många gånger är mycket höga. Hållbarhet har många dimensioner och handlar inte bara om produktionsförhållanden. Man måste också tänka på att använda rätt material för rätt plagg och att plaggen ska ha en lång livslängd. Vår filosofi har alltid varit att om man ska ta sig rätt att förbruka resurser och andras arbete så måste man göra sitt yttersta för att göra en produkt som är så bra den bara kan bli och håller som länge. Allt annat vore otänkbart.
Text: Jennie Johansson