Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php on line 117 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php on line 141 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Trying to access array offset on value of type null in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php on line 371 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-content/themes/20160107-simplemag/functions.php:117) in /customers/2/c/2/thewaveswemake.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1758 {"id":43285,"date":"2020-10-28T20:48:08","date_gmt":"2020-10-28T19:48:08","guid":{"rendered":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/?p=43285"},"modified":"2020-10-28T20:53:01","modified_gmt":"2020-10-28T19:53:01","slug":"vavningen-tar-plats","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/2020\/10\/28\/vavningen-tar-plats\/","title":{"rendered":"V\u00e4vningen tar plats"},"content":{"rendered":"

Miriam Parkman<\/a> \u00e4r v\u00e4vare och aktuell med en egen kollektion f\u00f6r Indigofera. I v\u00e5ras sl\u00e4ppte hon boken Att v\u00e4va som \u00e4r en modern handbok i v\u00e4vning. Miriam \u00e4r \u00e4ven k\u00e4nd i vintagekretsar f\u00f6r sin omissk\u00e4nnliga stil och n\u00e4sa f\u00f6r 40-60-talsestetik. Vi tr\u00e4ffade Miriam i hennes atelj\u00e9 i \u00c5rsta och fick \u00f6ver en kopp kaffe och goda bullar h\u00f6ra hennes historia och tankar om hantverket. <\/strong><\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

Hur kommer det sig att du v\u00e4ver?<\/strong><\/p>\n

Jag har \u00e4nda sedan jag var liten varit intresserad av kl\u00e4der och textilt hantverk. Mamma hade en j\u00e4ttestor utkl\u00e4dningsl\u00e5da som vi lekte mycket i, hon handlade mycket av de plaggen p\u00e5 auktion och second hand och var noga med att po\u00e4ngtera att de var en skandal att det bara l\u00e5g d\u00e4r och att ingen tog hand om dem. Dessutom s\u00e5 v\u00e4vde och stickade min farmor mycket. Jag var inte med henne p\u00e5 v\u00e4vstugan eller s\u00e5, men hon producerade mycket textil i min n\u00e4rhet och jag umgicks mycket med henne. S\u00e5 en kan v\u00e4l s\u00e4ga att jag har det med mig fr\u00e5n barnsben. Jag valde programmet hantverk, mode och design med inriktning mode och skr\u00e4dderi p\u00e5 gymnasiet men sedan gjorde jag helt andra saker i ungef\u00e4r fem \u00e5r innan jag b\u00f6rjade k\u00e4nna att det kanske \u00e4r n\u00e5got med textil \u00e4nd\u00e5. Jag visste inte vad jag skulle g\u00f6ra h\u00e4rn\u00e4st men fick nys om HV (Handarbetets v\u00e4nners Skola<\/a> p\u00e5 Djurg\u00e5rden i Stockholm, reds anm.). D\u00e4r hittade jag helt r\u00e4tt. Jag gick d\u00e4r 2013-2016. Jag tyckte att det var v\u00e4ldigt roligt och v\u00e4vningen kopplade an till s\u00e5 mycket som jag redan gillade med 40-60-talsdesign. Jag hade till exempel mycket sparade inspirationsbilder p\u00e5 textil och n\u00e4r jag b\u00f6rjade v\u00e4va f\u00f6rstod jag hur de var gjorda och fick j\u00e4ttemycket lust att g\u00f6ra det sj\u00e4lv. Och sen passade det mig ganska bra med v\u00e4vningens frihet. Man kan utnyttja v\u00e4vningen i olika tekniker och f\u00e5 den att bli ganska grov och ta plats. Det passar ocks\u00e5 mig att arbeta med n\u00e5got som i m\u00e5ngas \u00f6gon p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt \u00e4r lite pass\u00e9 f\u00f6r det \u00e4r jag redan \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Vad v\u00e4ver du och hur beskriver du ditt uttryck?<\/strong><\/p>\n

Det \u00e4r en blandning av 40- till 60-talsestetik och naturen, f\u00e4rg och form i ett abstrakt uttryck. Jag v\u00e4ver mest rya och r\u00f6llakan, framf\u00f6rallt det som kallas f\u00f6r slitrya, som \u00e4r ett traditionellt t\u00e4cke. Den blir mjuk och \u00e4r inte s\u00e5 h\u00e5rt gjord som en matta som ska klara slitage p\u00e5 golvet, utan \u00e4r slagen mer som en filt. Tung som en matta, mjuk som en filt. Ryan med dess l\u00e5nga nockor \u2013 luggen \u2013 g\u00e5r ocks\u00e5 att variera v\u00e4ldigt mycket i l\u00e4ngd. Det \u00e4r ett s\u00e4tt att f\u00e5 ull och garn att verkligen synas. Jag anv\u00e4nder mycket begagnat garn f\u00f6r det h\u00e5ller b\u00e4ttre kvalitet \u00e4n det som finns att k\u00f6pa nu f\u00f6r tiden. F\u00f6rr fanns det fler kvaliteter att v\u00e4lja p\u00e5.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Vad inspirerar dig?<\/strong><\/p>\n

Jag inspireras av 40-, 50- och 60-talsestetik. Jag tittar mycket p\u00e5 hem-milj\u00f6er fr\u00e5n den tidsperioden med naturmaterial som tr\u00e4, glas, sten och textil. Jag kan bli inspirerad att skapa textil till s\u00e5dana rum. Och sen \u00e4r det resor jag g\u00f6r sj\u00e4lv. Mest inspireras jag av landskap, f\u00e4rger p\u00e5 mark och berg, klippor, skog och vatten. S\u00e4rskilt vatten.<\/p>\n

Till exempel \u00e4r mitt examensarbete fr\u00e5n HV \u2013 H\u00f6gakustenryan – inspirerat av h\u00f6ga kusten d\u00e4r jag varit i hela mitt liv. M\u00f6nster och f\u00e4rger \u00e4r tagna fr\u00e5n naturen, som om man tittar v\u00e4ldigt noga p\u00e5 en klipph\u00e4ll med lava och mossa eller som om man ligger i vattnet och tittar upp igenom ytan mot himlen. Ibland kan jag ha en k\u00e4nsla utan att man riktigt vet vad det \u00e4r f\u00f6r n\u00e5gonting och n\u00e4r det \u00e4r f\u00e4rdigt s\u00e5 ser jag vad det var jag inspirerades av.<\/p>\n

\u00a0\"\"<\/strong><\/p>\n

Varifr\u00e5n kommer ditt intresse f\u00f6r kl\u00e4der och vintage?<\/strong><\/p>\n

Jag har alltid haft annorlunda kl\u00e4der \u00e4n vad andra har haft. Jag tyckte att det var roligt.\u00a0 Under \u00a0gymnasiet b\u00f6rjade jag dansa lindyhop ocks\u00e5. D\u00e5 hade youtube kommit och man s\u00e5g gamla klipp och blev s\u00e5 nyfiken p\u00e5 vad det var f\u00f6r n\u00e5gonting. S\u00e5 d\u00e5 b\u00f6rjade jag dansa och det var en tunnel ner i n\u00f6rderi. Det \u00e4r \u00f6ver tio \u00e5r sedan nu. Jag lever inte nu som jag gjorde d\u00e5, du vet som en sjutton\u00e5ring kan bli. V\u00e4ldigt insatt s\u00e5d\u00e4r utan nyanser. Det \u00e4r sv\u00e5rt att s\u00e4ga exakt vad det \u00e4r, men jag trivs v\u00e4ldigt bra med den musiken och den scenen och n\u00e4r jag\u00a0 flyttade till Stockholm direkt efter studenten s\u00e5 hade jag redan kompisar fr\u00e5n den scenen.<\/p>\n

N\u00e4r jag b\u00f6rjade p\u00e5 HV gick jag v\u00e4ldigt mycket upp i det och det blev s\u00e5 att jag valde det i st\u00e4llet f\u00f6r dansen, \u00e4ven om jag dansar idag ocks\u00e5. Jag har alltid g\u00e5tt lite mellan scenerna och \u00e4r inte strikt.<\/p>\n

Nu kan jag vara ganska bekv\u00e4m med att det jag g\u00f6r \u00e4r en kombination av allt. F\u00f6rut k\u00e4nde jag att jag var tvungen att nischa mig om jag ska jobba med v\u00e4v och hantverk s\u00e5 m\u00e5ste jag ha den approachen. Men nu ser jag att jag sj\u00e4lv inte tycker att det \u00e4r roligt. Jag tappar intresset direkt om n\u00e5gon p\u00e5 sociala medier bara l\u00e4gger ut grejer om sitt hantverk. P\u00e5 min instagram f\u00e5r en se hela mig. Och allt jag g\u00f6r g\u00e5r \u00e4nd\u00e5 ihop, p\u00e5 n\u00e5t vis.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Du jobbar ocks\u00e5 med projekt kopplade till kl\u00e4der och mode. Ber\u00e4tta!<\/strong><\/p>\n

Ethel Sharp \u00e4r ett litet m\u00e4rke som jag g\u00f6r tillsammans med en s\u00f6mmerska som heter Amanda som hj\u00e4lpte mig att sy en jacka n\u00e4r jag fortfarande gick p\u00e5 HV. Jag g\u00f6r bakstycket till jackan – en platt v\u00e4v som man g\u00f6r genom att plocka i st\u00e4llet f\u00f6r att skyttla eller knyta – och Amanda syr. Jackan \u00e4r ett fenomen i vintagev\u00e4rlden, den heter chimayo och namnet kommer fr\u00e5n en liten by i New Mexico i USA som under 30-50 talet gjorde en jacka som var superpopul\u00e4r f\u00f6r turister. P\u00e5 den tiden var det mycket s\u00e5 att man \u00e5kte till western och bodde p\u00e5 n\u00e5n ranch och levde cowboyliv p\u00e5 skoj. D\u00e5 k\u00f6pte man mycket souvenirer helt enkelt. Det byggde den moderna westernstilen som jag \u00e4lskar men som ju \u00e4r lite p\u00e5 l\u00e5tsas. Skillnaden fr\u00e5n idag \u00e4r att de d\u00e5 var hantverksm\u00e4ssigt producerat \u00e4ven om det var p\u00e5 l\u00e5tsas. De har blivit superpopul\u00e4ra och v\u00e4ldigt dyra, vilket jag tycker \u00e4r st\u00f6rigt s\u00e5 jag ville g\u00f6ra en egen variant. Men i svensk version i manchester efter Algotsmodell.* Det \u00e4r en slags motsats till fast fashion.<\/p>\n

Vill man best\u00e4lla s\u00e5 g\u00f6r man det p\u00e5 v\u00e5r hemsida Ethel Sharp. D\u00e5 v\u00e4ver jag efter kundens\u00a0 \u00f6nskem\u00e5l och s\u00e5 syr Amanda p\u00e5 best\u00e4llning. Och s\u00e5 f\u00e5r man v\u00e4lja komplementmaterial, manchester, l\u00e4der eller mocka.<\/p>\n

Jag har ocks\u00e5 just sl\u00e4ppt en kollektion – High Coast Collection<\/a> – tillsammans med det svenska m\u00e4rket Indigofera som g\u00f6r herrkl\u00e4der. Det \u00e4r en minikollektion best\u00e5ende av tv\u00e5 pl\u00e4dar och en liten damkollektion som i designen utg\u00e5r fr\u00e5n min arbetsvardag. N\u00e4r jag valde att bli egen var det inte f\u00f6r att st\u00e5 i v\u00e4vstolen varenda dag utan ocks\u00e5 f\u00f6r att ha tid att g\u00f6ra projekt som det h\u00e4r.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

\u00a0<\/strong><\/p>\n

I v\u00e5ras sl\u00e4ppte du din f\u00f6rsta bok, hur kommer det sig?<\/strong><\/p>\n

Ariana gick p\u00e5 HV samtidigt som jag. Vi har l\u00e4rt oss p\u00e5 samma s\u00e4tt, v\u00e4ver mycket i likadana tekniker och anv\u00e4nder ofta samma material men f\u00e5r \u00e4nd\u00e5 helt olika resultat. Vi har olika stil och ocks\u00e5 olika ing\u00e5ng och filosofi till v\u00e4vningen. Medan jag vill att upps\u00e4ttningen ska vara s\u00e5 enkel som m\u00f6jligt s\u00e5 att jag sedan kan formge och best\u00e4mma exakt vad jag vill g\u00f6ra under tiden jag v\u00e4ver, s\u00e5 vill Ariana g\u00f6ra de mest matematiskt avancerade bindningar och m\u00f6nster i f\u00f6rv\u00e4g f\u00f6r att sedan bara kunna v\u00e4va p\u00e5 s\u00e5 att det blir klart. Det \u00e4r det som \u00e4r s\u00e5 h\u00e4ftigt med v\u00e4v – \u00a0att det finns s\u00e5 stor variation. Vi \u00e4r v\u00e4ldigt olika och d\u00e4rf\u00f6r ville vi g\u00f6ra den h\u00e4r boken tillsammans. Vi hoppas att boken erbjuder n\u00e5t nytt j\u00e4mf\u00f6rt med gamla v\u00e4vb\u00f6cker d\u00e4r det ofta \u00e4r ganska strikt och inte s\u00e4rskilt kreativt eller konstn\u00e4rligt. Med den h\u00e4r boken vill vi \u00f6ppna upp f\u00f6r att v\u00e4vning \u00e4r fritt och att det \u00e4r helt ok att t\u00e4nka annorlunda. Vi skriver om allt ifr\u00e5n hur du kan v\u00e4va dina egna v\u00e5ffelhanddukar i st\u00e4llet f\u00f6r att k\u00f6pa dem p\u00e5 H&M Home, till hur du tar din egen skiss till ett v\u00e4vm\u00f6nster. Det \u00e4r en ny handbok i v\u00e4vning som ska funka f\u00f6r nyb\u00f6rjare men ocks\u00e5 redan aktiva v\u00e4vare som vill ha inspiration.<\/p>\n

\"\"<\/p>\n

Du \u00e4r en del i Studio Supersju. Vad \u00e4r det?<\/strong><\/p>\n

Studio Supersju<\/a> en v\u00e4vgrupp som jag tillsammans med sex andra v\u00e4vare startade 2016. Vi ville ge samtida v\u00e4vning ett ansikte ut\u00e5t. Gruppen best\u00e5r av Siri Pettersson, Arianna E.Funk, Vega M\u00e4\u00e4tt\u00e4 Siltberg, Miriam Parkman, Mirjam Hemstr\u00f6m och Ia Centerhall. Vi vill verka f\u00f6r v\u00e4vning som nyskapande tradition och jobbar tillsammans med utst\u00e4llningar, pop up:er, open studios och utst\u00e4llningar.\u00a0 Vi \u00e4r sju v\u00e4vare med helt olika s\u00e4tt att v\u00e4va och med v\u00e4ldigt olika uttryck. Vi t\u00e4nkte att om man vill ta sig n\u00e5gonstans s\u00e5 \u00e4r det l\u00e4ttare att g\u00f6ra det ihop. Det visade sig v\u00e4ldigt fort att det ju var mycket enklare att f\u00e5 uppm\u00e4rksamhet som grupp \u00e4n som individer.<\/p>\n

Man ser mer och mer hur textil och konsthantverk kommer tillbaka i och med hela klimatkrisen och allt som h\u00e4nder i v\u00e4rlden. De som nu fr\u00e5gar \u201dVa, v\u00e4ver du? Men hur g\u00e5r det egentligen?\u201d, de har inte h\u00e4ngt med. Det k\u00e4nns bara s\u00e5 givet att g\u00f6ra just nu.<\/p>\n

 <\/p>\n

*Algots<\/strong>, egentligen\u00a0Algot Johansson AB<\/em>, var en tillverkare och f\u00f6rs\u00e4ljare av konfektion fr\u00e5n Bor\u00e5s som fanns mellan 1907 oh 1977.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

…<\/p>\n","protected":false},"author":6,"featured_media":43290,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[3988,1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/43285"}],"collection":[{"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/users\/6"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=43285"}],"version-history":[{"count":8,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/43285\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":43309,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/43285\/revisions\/43309"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/media\/43290"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=43285"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=43285"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/thewaveswemake.se\/trad\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=43285"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}