Hon satsar på Green Friday istället för Black Friday

Modebutiken Varié (online) vill skapa en motreaktion till Black Friday genom att uppmuntra sina kunder att betala ordinariepriser, och till och med skänka en del av överskotet till ett gott ändamål. Vi fick möjligheten att ställa några frågor till Ann-Sofie Bergort, delägare av Varié.

varie

 

Berätta om Varié

Varié är en modebutik online som säljer noga utvalda kläder att återälska. Vi har också tjänsten Varié-påsen där privatpersoner kan sälja sina kläder via oss. Linda Lövenlid, min kollega startade företaget 2011 (då med varumärket Minimera) efter inspiration från en amerikansk sajt som heter Thred-Up som köpte kläder från privatpersoner och sedan sålde online. Linda drog igång liknande verksamhet med barnkläder, och hon var först i Sverige.

Våren 2016 möttes Linda och jag i Norrköping, och jag blev delägare i bolaget. Vi började sälja och förmedla kläder till kvinna, man och barn maj 2016 där stor fokus för är att sälja aktuella kläder i bra kvalitet för andra att återälska. Mitt mål är att göra det lika naturligt att shoppa nytt som att shoppa återälskat. Att via kommunikation, inspiration och bra bilder med hög modegrad göra det enkelt att göra ett medvetet val – det vill säga att shoppa återälskat. Vi har öppet köp, enkla returer och bra filtrering i webbutiken för att kunna göra det enkelt och roligt att shoppa.

 

green2017_trendenser

Hur fick du idén till att höja istället för att sänka priset på Black Friday?

Vi startade med Green Friday föregående år som en motreaktion mot Black Friday och den köphysteri som råder. Idén fick vi förra hösten inför Black Friday där vi började diskutera vad Black Friday skapade och hur det triggade människor. Utifrån det ville vi göra tvärtom, det vill säga inte sänka priser och jobba med erbjudanden extra denna period utan snarare uppmuntra till att man betalar ordinariepriser plus att man även kan bidra till en hållbar utveckling genom att skänka pengar till ett område och organisation som jobbar för att vår värld ska vårdas. Förra året gick överskottet, 5 000 kr, till WWF för deras arbete med klimatfrågor.

Varför valde du just “water aid” att skänka överskottet till?

I år väljer vi att skänka överskottet kunder lägger, frivilligt, vid köp på varie.se till organisationen Water Aid vars mål är att förändra liv med rent vatten och hygien. Underliggande i detta är den enorma mängd vatten det går åt vid produktion av textil och mode, även kemikaliernas påverkan på rent vatten under produktion. Dessa delar tillsammans med energiförbrukning är en stor miljöbelastning modebranschen bidrar med tyvärr.

Det finns många bra organisationer som arbetar med att främja, förbättra och minska resursanvändningen av vatten vid modeproduktion, bl a är Sweden Textile Water Initiative ett mycket bra initiativ där många inom modebranschen står enade för att minska den resursförbrukning vatten har vid produktion. Vi valde ändå att främja Water Aid som inte enbart jobbar med modebranschens frågor utan mer kopplat till vattentillgång, rent vatten och hygien överlag. Det tycker vi är viktigt. Varié kommer, liksom efter föregående års kampanj Green Friday, skänka 10% av försäljningen under dessa dagar.

ann-sofie kopiera

 Hur kom det sig att du blev intresserad av hållbarhetsfrågor?

Jag har jobbat med hållbart mode i över 10 år som föreläsare och konsult men även skapat en underklädeskollektion i hampa. Den senare valde jag att avveckla då min passion, kunskap och mitt driv ligger i att främst vägleda och inspirera konsumenter till medvetna val när de shoppar mode. Jag vill synliggöra hållbara initiativ inom modebranschen och tala om hur man faktiskt kan tänka och göra. Min resa med hållbarhet började efter många år inom just modebranschen, jag är utbildad ekonom och jag har alltid haft en passion för mode och utveckling. Jag gillade inte utvecklingen, människors sätt att shoppa kläder i mängder, kläder som låg slängda på golven i provrum och butiker utan någon form av respekt för ”plagget”.  När vi har möjlighet att konsumera mycket och billigt är det bara för många att köpa nytt om man tröttnar eller om det går en liten maska på plagget. Vid reor kunde människor vara som galna och slänga sig under gallret i sökandet efter ett ”klipp”? Jag orkade inte med detta utan ville lära mig mer om hur modebranschen såg ut, hur man arbetade med frågor kring produktion och hållbarhet. Jag började förkovra mig och bygga nätverk inom hållbart mode och nu är det en stor del av min livsstil, att inspirera människor till en schysst hållbar relation till mode och kläder där allting börjar med respekt för plagget och respekt för jorden.

För en tid sedan bytte vi namn från Minimera till Varié med målet att höja modegraden via namnet men också för att vi är övertygade om att framtidens garderob är varierad (Varié) av nya, återälskade, lånade och hyrda plagg. För att shoppa hållbart måste inte allt vara second hand, det finns så många bra alternativ idag. Det handlar om att bara tänka till, ställa frågor och agera medvetet och genomtänkt. När du väl börjat shoppa medvetet är det svårt att sluta men det beteende kan du vara stolt över, det är kul.

 Ann-Sofie ger sina tre bästa tips för hållbart mode i the waves fashion tv. 

More from The waves we make

Öppen trädgård med Land

Intresset för tidningen Lands event Öppen trädgård är rekordstort – trots en...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *