Myrorna i MOOD-gallerian

Myrorna vill möjliggöra för fler att handla cirkulärt och satsar på att finnas där nya målgrupper kan upptäcka potentialen i second hand. Därför deltar man med en pop-up butik under hållbarhetskonceptet #InspoSTHLM hos MOOD-gallerian på Regeringsgatan, mitt i nykonsumtionens mecka.

Medvetenheten bland svenska konsumenter att välja hållbara alternativ när de shoppar ökar starkt. För vissa grupper går det långsammare och det vill Myrorna råda bot på med sin senaste satsning i MOOD-gallerians koncept #InspoSTHLM, granne med klassiska shoppingstråk. #InspoSTHLM ska vara både en marknadsplats och en oas för hållbar konsumtion. I konceptet ingår events inom hållbarhet, gratis fairtradekaffe och ett antal olika aktörer som säljer hållbara produkter i form av second hand, remake, återvinning eller hållbart producerat.

– I MOOD-gallerian har det tidigare aldrig erbjudits second-handvaror, berättar Nina Adler kommunikatör hos Myrorna. Det är på tiden att återanvändning tar plats även i shoppingens finrum, och vi ska med vår pop-up visa hur kul, enkelt och inspirerande det är att shoppa second hand.

I Myrornas tillfälliga butik erbjuds inspirerande events, föreläsningar, personal shopper och specialkoncept. Tanken är att nå cityflanerande konsumenter och ge inspiration till att bryta invanda konsumtionsmönster.

– Myrorna vill bidra till omställningen från linjär konsumtion till cirkulär, och letar hela tiden efter nya sätt att nå fram, säger Nina Adler på Myrorna. Att finnas med när MOOD-gallerian satsar på hållbarhet med sina upp till 6 miljoner besökare per år är en enorm möjlighet att frälsa nya konsumenter till återanvändning.

Inredningskonceptet Upgrade by Sanna är en av de nya tjänsterna Myrorna lanserar i höst, och som man kan uppleva på plats i MOOD. Det är inredningsprofilen Sanna Evers som uppgraderar vanliga möbler från Myrorna till unika och klassiska inredningsdetaljer. Spännande med konceptet är att även företag kan anlita sig av Sanna när de ska inreda sina kontor.

Myrorna samlar årligen in 7000 ton textilier och 6 800 ton prylar. Förutom att se till att dessa gåvor återanvänds, så arbetar Myrorna fokuserat med social hållbarhet. Allt överskott från försäljningen går till Frälsningsarméns sociala verksamhet. Pengarna används till exempel till behandlingshem för missbrukare, skyddade boenden för kvinnor utsatta för trafficking, sommarkollo för barn eller frukost, värme, dusch och rena kläder till en hemlös. Dessutom är det många hundra personer som årligen gör sin arbetspraktik på Myrorna.

More from The waves we make

FILIPPA K & MISTRA FUTURE FASHION INLEDER BANBRYTANDE PROJEKT FÖR FRAMTIDENS MODE

En första  introduktion av projektet på ALMA har genomförts. Talarna var Elin Larsson, Sustainability...
Read More

1 Comment

  • Superbra initiativ som vi hoppas ger många nya kunder som väljer att minska sitt klimatavtryck och samtidigt få en mer personlig stil.

    Heja!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *