Reuse Remade

Återvunna hotellakan blir till snygga tygpåsar.  Pia Walter och Josephine Alhanko Ljungberg ligger bakom Reused Remade, och the waves fick ett snack med Josephine, medgrundare och säljansvarig för Reused Remade.

Namn: Josephine Alhanko Ljungberg
Gör: Medgrundare och säljansvarig för Reused Remade
Bor: Stockholm
Intressen: Kultur i alla former främst teater, litteratur och dans
Aktuell med: Tygpåse av 100% återanvänt hotellinne som lanseras brett i Norden och Tyskland under 2020

Josephine Alhanko Ljungberg

Vilka är ni som står bakom Reuse Remade?  

Min medgrundare Pia Walter och jag träffades första gången 2006 genom ett nätverk som dåvarande näringsministern Maud Olofsson startade. Nätverket syftade till att lyfta kvinnliga entreprenörer och både Pia och jag drev då på var sitt håll bolag inom event. Vi gillade varandra från första stund och insåg snart att vi kompletterar varandra mycket bra. Vi delar grundläggande värderingar och mål, vi är prestigelösa och handlingskraftiga samt raka och tydliga i kommunikationen mellan oss och andra. Samtidigt är vi också olika. Pia är mycket logisk, strukturerad och utbildad ekonom. Jag är utbildad dansare och skådespelare så min styrka ligger i det kommunikativa och att säljande.

Hur blev du intresserad av hållbarhet?

Efter att mitt tredje barn föddes 2013 hamnade jag lite i en livskris. Det är mycket tufft att kombinera skådespelandet med tre små barn. Jag ville äga min tid mer samtidigt som fokus så tydligt hade skiftat i livet från mig till nästa generation. Plötsligt blev jag så medveten om att den värld vi lämnar efter oss är våra och mina barns framtid. Pia och jag hörde båda på var sitt håll klimatkonferensen i Paris där man bland annat diskuterade plasters negativa inverkan på vår miljö. Där föddes idén att göra något både som är praktiskt och användbart idag men som inte belastar miljön och klimatet mer än nödvändigt.

Hur kom ni på idén med Reuse Remade?

Behovet att bära finns och har alltid funnits och Pia och jag funderade på hur och på vilket sätt framtidens påse skulle kunna se ut i och med att miljömålen kräver att vi minskar användandet av engångsplastpåsar. Nytillverkade bomullspåsar är dock ännu sämre ur ett miljöperspektiv. Vi sökte därför efter ett material som enkelt skulle kunna återanvändas och konverteras till påsar. Hotellakan har den fördelen att de finns i hela världen, är av bra kvalitet, oftast vita och i standardiserade mått, därmed hyggligt enkelt att upp-cykla till en tygpåse. Vi sökte patent på metod och produkt och drog igång företaget 2016.

Hur har resan sett ut? 

Vare sig Pia eller jag har erfarenhet från textilbranschen vilket vi tror ändå varit mest en fördel. Vi var båda så naiva men också vetgiriga och nyfikna på hela tillverkningsprocessen och sourcingen av materialet. Dagligen stöter vi på mindre och större problem eller utmaningar och det är verkligen inte lätt alla gånger. Att göra något ingen gjort och ha ambitionerna att göra det i stor skala kräver både mod och visst mått av risktagande, men aldrig riskera mer än vi har råd att förlora, det är vi noga med. Vår första stora framgång var när Systembolaget blev vår första kund i december 2017, nästan ett år efter att vi startade. Idag är de fortfarande en av våra största kunder.

Vem köper era påsar? 

Våra tygpåsar passar egentligen alla som vill erbjuda sina kunder en verkligt miljösmart tygpåse. Enligt vår Livscykelanalys är vi 900 gånger bättre än en plastpåse och 40 000 gånger bättre än en nytillverkad bomullspåse ur ett co2 perspektiv, så vår påse är dokumenterat bättre än alla andra flergångspåsar på marknaden. Den stora utmaningen vi har är att nytillverkade påsar är såpass mycket (för) billiga i jämförelse med vad de kostar klimat och miljö. Det är lite snedvridet att det ska kosta mindre att ta ut nya naturresurser än att återanvända de vi redan har, det är frustrerande tycker jag och ett systemfel vi har i samhället.

Vart kan man hitta påsarna?

Våra kunder är idag många bland annat: Systembolaget, Clas Ohlson, Willys, Hemköp, Tempo, Svenskt Tenn och NK. Även Edeka, en stor matkedja i Tyskland, har nu tagit in våra påsar. Vi har även flera mindre kunder som vi är mycket stolta över att de väljer vår tygpåse.

Vad packar du helst i din påse?

Jag bär allt i våra påsar. De är lätta att ha med sig, tvättbara och snygga. Förutom att handla har jag barnens gympakläder i dom samt tvätt när jag reser. Så bra att slänga in och tvätta när man ändå håller på.

Vad händer framöver?

Vi är inne i en expansiv fas både vad gäller försäljning men också sourcingen av lakanen. Här bygger vi upp ett Know How som inte tidigare funnits men som krävs om vi ska kunna ställa om till en mer cirkulär ekonomi. Att ta hand om redan producerade varor och förädla dem kräver andra logistiklösningar och produktionskedjor än vid traditionell tillverkning. Här ser vi stora utmaningar men det är också roligt och mycket lärorikt att vara lite pionjärer inom ett område som vi tror kommer vara framtidens sätt att producera och konsumera. Något vi förhoppningsvis kan få berätta för barnbarnen att vi var med och utvecklade!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *