Emma Dahlqvist är textildesigner och konstnär vars relation till näver började med en närmast anarkistisk attityd till slöjdtraditionen då hon med hjälp av laserskärning och origami undersökte textila kvaliteter i materialet. Emmas verk i näver har ställts ut nationellt och internationellt och tilldelats priser och utmärkelser, och hon har på sitt eget sätt också tagit sig an den mer traditionella näverslöjden.
Namn Emma Dahlqvist
Bor I byn Österåsen, strax norr om Östersund
Familj Sambo Daniel och vår dotter Dorotea, 2 år
Gör Textildesigner och konstnär
Intressen Material, mat och häng i naturen
Aktuell: med boken Näver – fläta, tampa, vika och mönsterdesignen för Frösö Handtryck
Hur hittade du till näver?
Jag började arbeta med näver som en del av min masterutbildning i textil design på Textilhögskolan i Borås. Jag ville undersöka vilka nya typer av textila material som kunde uppstå om jag kombinerade traditionell slöjdkunskap med digitala tekniker och i min jakt på intressanta lokala slöjdmaterial hittade jag till nävern. Jag började experimentera med materialet, bland annat i kombination med laserskärning för att ge det nya, textillika kvalitéer. Det skulle bara vara några snabba experiment i verkstaden på skolan men det slutade med att jag ägnade hela mitt sista år på utbildningen åt materialet.
Varför tycker du om att arbeta med näver?
Nävern har en massa spännande egenskaper som är intressanta att ta tillvara på i ett formsammanhang och ju mer jag lär mig om materialet, desto mer fascinerande framstår det. Det är vattenavstötande, skyddar mot röta och isolerar mot kyla. Därför har det historiskt sätt använts för att förvara mat i eftersom det håller varorna fräscha länge. Det är väldigt lätt samtidigt som det är tåligt och har träets hårda yta. Värmer man nävern blir det mjukt och formbart. Sen är det också väldigt vackert med sina skiftningar från rostbrunt, rosa och vitt. Att det dessutom är en restprodukt från dagens skogsindustri gör det inte mindre intressant.
Vilken teknik gillar du att använda dig av?
Jag gillar att kombinera handtekniker med digitala. Jag skissar ofta i papper och gillar att vika, klippa och plissera för att skapa strukturer och mönster. Sedan tar jag in skisserna i dator och bearbetar dem, tar ut dem i fysisk form igen, till exempel genom laserskärning, för att sedan fortsätta bearbeta dem med handen. Genom att kombinera hand och maskin tycker jag mig ofta hitta en fin kombination mellan slump och precision.
Berätta om din bok Näver – fläta, tampa, vika.
Boken är en hantverksbok som tar sig an grunderna i näverslöjd – allt från var och när du hittar det bästa materialet i skogen till hur du plockar och förvarar det. Till boken har jag tagit fram ett tjugotal projekt både i traditionella näverslöjdstekniker som tampning och flätning men också mer moderna och okonventionella som till exempel näverorigami. Med boken vill jag visa på näverns fantastiska egenskaper och estetiska uttryck och varför jag tycker att det är ett utmärkt material för samtida hantverk och design.
Vilken björksort har bäst näver?
Av de björksorter som växer i Sverige bär glasbjörken den allra bästa nävern för slöjd och design. Förträffligheten ligger bland annat i den raka, höga stammen som gör att en stor yta med näver går att skörda på varje träd. Glasbjörkens näver är föredömligt slät, vit och dessutom tunnare, mer följsam och formbar än vårtbjörkens näver.
Får vem som helst ta näver från träden?
Nej, vem som helst får inte gå ut i skogen och plocka näver från träden. Näver ingår inte i allemansrätten och därför måste du har markägarens tillstånd för att få plocka det. Det finns flera anledningar till det men den största är att trädet riskerar att skadas om nävern inte plockas på rätt sätt. Är man bara försiktig och inte skadar björkens innerbark och stam kommer trädet inte att skadas, det som händer är att virket blir lite hårdare just där nävern är plockad. Däremot blir träden inte så snygga efteråt så av den anledningen känns det lika bra att skörda träd som ändå ska avverkas.
Var hittar du din inspiration?
Det är väldigt olika – såklart genom utställningar, böcker och world wide web men alltsom ofta är det genom saker jag stöter på i vardagen. Det kan vara alltifrån en färgkombination i fruktdisken på Ica till detaljer på en husfasad eller hur pollen har gjort mönster i en vattenpöl. Dessutom får jag väldigt mycket inspiration av att arbeta tillsammans med andra. Jag lär mig alltid något nytt när jag arbetar med händerna i grupp, finns så mycket kunskap att dela som sitter i görandet.
Vad gillar du själv att omge dig med för design?
Jag gillar färg och och jag gillar mönster. Jag tycker också det är roligt att vara lite eklektisk och kombinera uttryck som kanske egentligen krockar lite med varandra. Vi bor i en ombyggd timmerlada från 1880 så vi har av naturliga själ väldigt mycket trä och mjuka färgskalor hemma. Då mixar jag gärna upp det med färgstark konst, mönstrad textil och roliga loppisfynd för att det inte ska bli så enahanda.
Vad gör du helst en ledig lördag?
På lördagar så umgås jag helst med familjen och vänner, äter mat och har det gott. Ofta drar vi på en utflykt till en fin plats där vi antingen kan åka pulka eller bada beroende på årstid. Är jag i stan drar jag gärna på en utställningen eller loppisrunda. En annan favoritaktivitet är att bara stanna hemma, lyssna på musik och dansa med min dotter.
Vilka är dina topp 3 material att arbeta i?
Jamen, näver så klart. Jag älskar också papper och ull.
Du är även aktuell med mönsterdesign för Frösö Handtryck. Berätta om den.
Precis! Jag har designat de två mönstren FLÄTVERK och POLLEN för Frösö Handtryck som i korthet är inspirerade av två av mina favoritsaker, textil och naturen. Det är jättekul att arbeta med Frösö Handtryck som är ett av de få handtryckerier som finns kvar i Sverige. Det är också väldigt lyxigt att samarbeta med ett företag som har sin produktion så nära där jag bor och verkar, allt är handtryckt och sytt av superskickliga hantverkare på Frösön i Jämtland. Det är kul att vara formgivare när man får jobba med proffs.
Vad händer framöver?
Nu under våren är det två stora projekt som jag ror iland. Dels är det boken som släpps 19 mars som jag hoppas kunna fortsätta dela med mig av på olika vis i form av workshops och föreläsningar. Dessutom håller jag på att avsluta ett projekt tillsammans med en kollega där vi samlat in rester från lokala matbutiker och restauranger som vi omvandlat till naturliga färger i en liten klädkollektion. Projektet kommer att ställas ut nu under våren både i Östersund och Stockholm.