En unik mönsterskatt ur samlingen, nordiska smaker och vintage rekvisita från vinden. Det är huvudingredienserna när Nordiska museet öppnar sin nya butik ritad av inredningsarkitekterna Joyn Studio den 29 september.
–Museibutiken på Nordiska museet kommer att erbjuda ett unikt urval medvetna vardagsvaror och handplockat hantverk från Nordens alla länder. Sortimentet ska spegla både museets samlingar och nordisk livsstil från igår, idag och imorgon, säger Vanessa Gandy, chef för Museiupplevelsen, på Nordiska museet.
I sitt sortimentet satsar Nordiska på tre nya ingredienser:
– Berchska samlingen är inspirerad av en unik mönsterskatt i museets samling. Av ett hundratal kattuntryck (mönster för bomullstyg provtryckta på papper) har museet valt tre favoriter från 1700-talet som reproduceras som posters, anteckningsböcker och vykort. Fler tryck och produkter släpps framöver.
– Nordiska smaker präglar sortimentet av lokalproducerade sötsaker, teer, oljor, kryddor, must och marmelader – bland annat på frukt från museets trädgårdar på Tyresö slott och Julita gård.
– Under namnet Arturs basar kommer unik rekvisita från museets vindsförråd och mindre vintageprylar att finnas till försäljning. Det är saker som använts i utställningar eller olika projekt genom åren. Namnet anspelar på museets grundare Artur Hazelius, som faktiskt anordnade basarer för att få in bidrag till museets byggnadsfond. Elva år efter den första basaren, 1888, togs det första spadtaget på den plats där Nordiska museet står idag.
Joyn Studio fick uppdraget att ta fram en inredning som förstärker upplevelsen av museibyggnadens valv och ljusinsläpp och en känsla av nordiskt hantverk. Helena Eliason har skapat ett modernt tillägg som kontrasterar mot den historiska byggnaden och harmoniserar med det samtida sortimentet. Möblerna har producerats av museets egen verkstad samt Tre Sekel möbelsnickeri. Tre sekel är också producent bakom museets egen stol ”Meden” som lanserades tidigare i år. Stolen i design av Christian och Ruxandra Halleröd/Halleroed finns nu till försäljning i limiterad upplaga.