Sju sorters blommor – en iransk matta inspirerad av det svenska landskapet

En matta med sju sorters blommor och det svenska landskapet, hyllningen till djur o natur, till vatten o skogen, till livet och alla de världar som finns i sagorna. Det är temat på den iranska mattan som visas på Textilmuseet i sommar. Det handlar om ett möte mellan konstnär och hantverkare, om möten genom kunskaper och traditioner och om den magi som uppstått mellan människorna i projektet.

Idén till mattan Sju sorters blommor fick konstnären Shabnam Faraee efter att ha läst en artikel i tidskriften Hemslöjd om mattvävaren Morteza Golestani. Morteza föddes i Afghanistan och är sedan 2015 bosatt utanför Östersund i Jämtland. Familjen flydde från kriget i Afghanistan till Pakistan och där Morteza som tioåring utbildade sig till mattvävare. Efter två år som lärling kunde han börja bidra till familjens försörjning. Han har levt som papperslös i Iran och varit på flykt i hela sitt liv. På de ställen han har bott har han också vävt mattor. Nu önskade han sig att väva ett svenskt motiv och det ville Shabnam formge för honom.

Arbetet med mattan har varit en lång process med arbetsmoment i Kurdistan, Teheran, Stockholm och Jämtland. Shabnam är mönsterformgivare men hade ingen erfarenhet av att rita mönster till en iransk matta. Med hjälp av goda kontakter i Iran började hennes resa mot det mönster som flera år senare blev den matta Morteza har vävt. Hennes mönster ritades om till en mattkarta vilket gör att vävaren kan läsa mönstret och var han ska knyta. Ju mer detaljerat mönster desto fler knutar per sju centimeter.

Shabnam ville inte formge ett traditionellt iranskt mattmönster. Det skulle vara ett mönster, som Morteza önskat sig, över det svenska landskapet, med den gröna naturen, sjöar och skärgården. I mönstret har hon också hämtat inspiration från skogen, blommor och djur. Humleblomster, ängsklocka, prästkrage, natt och dag, skogsklöver, rödblära och käringtand – sju sorter inspirerat av midsommartraditionen. Blommorna tillsammans med koltrastar, kronhjortar och björkar ramas in, enligt iransk tradition, av en ram, som ett monument kring de sköra stiliserade blommorna. För att fånga känslan i det klassiska uttrycket tittade Shabnam dagligen på en av de iranska mattorna hon har hemma. Mönsterformerna och rörelserna satte sig i kroppen och det blev på så sätt en naturlig process när hon ritade blommorna i de dansande och kurviga formerna. Mycket tid lades på färgsättningen för att få den så detaljrik som möjligt.

Ullgarnet är färgat med olika växter, valnötsskal, indigo och mineraler av en mästare i den kurdiska staden Sanandaj. Garnet är handspunnet av kurdiska kvinnor och ullen är från får i de kurdiska bergen. Mattan mäter 200 x 140 cm och består av totalt 20 färger samt en miljon knutar. Det är åtta personer som haft en stor och en viktig del till att mattan nu är klar. De har bidragit med sin expertis, erfarenhet, kontakter och kunskap, kunskaper som traderats i många 100 år.

Välkommen att se mattan Sju sorters blommor på Textilmuseet 14 juni – 27 augusti 2023.

More from The waves we make

Vårkänsla på Liljevalchs

Linn Fernström (f. 1974) är en av våra främsta samtida målare. Hon...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *