En utställning om hur en svensk ikon blivit kultförklarad på andra sidan jorden. I utställningen på Yasuragi visas klassiska serietillverkade pjäser och exempel på Lisa Larssons unika keramik. Dessutom visas för första gången i Sverige ett urval av hennes design i Japan. Utställningen pågår 26 april – 12 augusti 2018.
Samlare över hela världen betalar dyra pengar för hennes alster. Inte minst i Japan där hon är en ikon med många succéutställningar bakom sig, har Lisa vunnit en plats i många japaners hjärtan. 2018 firas att de svensk–japanska diplomatiska förbindelserna pågått i 150 år. Med anledning av detta visas under våren och sommaren en unik utställning med Lisas alster på det japanska bad- och konferenshotellet Yasuragi, i Nacka.
Lisa Larsons relation till Japan går att spåra ända till mitten av 50-talet. Hennes besök i den japanska paviljongen på designutställningen H55 i Helsingborg gjorde stort intryck på henne. Etnografiska och Röhsska muséets samlingar av japansk keramik kom att inspirera henne i form och dekor.
På en resa till Japan och Världsutställningen i Osaka 1970, besökte hon den legendariske keramikern Hamada Shoji. 1981 reste hon till Japan igen för att hålla en stor separatutställning av unikt stengods på varuhuset Seibu i Tokyo. I början av 2000-talet tog den japanska designbutiken Dieci kontakt med Keramikstudion för att bli deras återförsäljare i Japan.
Några år senare kom det unga japanska designföretaget Tonkachi (Powershovel) med förfrågan om ett samarbete direkt med Lisa, med idéer om att använda Lisa Larsons figurer och teckningar i ny designproduktion i Japan. Med hjälp av dottern Johanna kunde Lisa sätta igång en ny skapande verksamhet avsedd för andra material än keramik.
Efter den stora jordbävningen 2011, startade Tonkachi ett designprojekt kallat ”Lisa Larson Japan Series”, motiverat av att stärka den inhemska tillverkningsindustrin. Traditionellt japanska hantverksföretag fick då i uppdrag att producera exklusiva upplagor av Lisas design på traditionella japanska produkter. Keramiken har tillverkats i flera av de traditionella keramikdistrikten i Japan; Hassami, Shigaraki och Mashiko. Projektet stödjer hantverksteknikens överlevnad och skapar ett roligt möte mellan gammalt och nytt, mellan öst och väst.
En rad andra licenssamarbeten pågår med japanska företag, bland annat med klädföretaget Uniqlo och textilföretaget Marushin. Företaget Salonge tillverkar förkläden, Asset gör inneskor, Wacoal gör nattlinnen och Skater gör de typiska japanska lunchlådorna, bento. Kaiyodo är experter på att göra miniatyrreproduktioner och är bland annat leverantörer till British Museum. Lisa och Johanna har också jobbat för några svenska företag som exporterar till Japan, t.ex. Borås Cotton, Klippans Yllefabrik, Opto Design och Glimmis reflexer.
2014 invigdes en stor Lisa Larson-utställning på varuhuset Matsuya i Tokyo. Utställningen gick vidare till varuhuset Hankyu i Umeda, Shigaraki keramiska museum, Gumma Museum i Tatebayashi, varuhuset Takashimaya i Nagoya samt varuhuset Mitsukoshi i både nordliga Sapporo och i sydligaste Fukuoka. Sammanlagt kom över 212 000 besökare.
Vid sidan av serietillverkning av figurer och bruksföremål, har Lisa hela tiden haft sitt eget fria skapande av unika skulpturer. På Shigaraki Keramiska museum uppfördes ett specialdesignat monumentalt verk av Lisa i museets skulpturpark. Ett 3 meter högt träd av drejade former tillverkades på plats. En bildserie av arbetsprocessen finns i utställningen.
I september 2017 invigdes en ny vandrande konstutställning på varuhuset Matsuya i Tokyo. Denna utställning planeras gå till Osaka, Shizuoka, Sapporo, Nitsu, och Niigata. Lisas söner Andreas och Mattias har också engagerats för att hjälpa Lisa med alla nya förfrågningar, både inom Sverige och från utlandet.
Härnäst kommer Lisas prototyper för sin tolkning av Astrid Lindgrens Pippi Långstrump att visas på en stor utställning som öppnar i Tokyo i juli 2018.
Utställningen på Yasuragiär sammanställd och hängd av Mattias Larson.