Nu blir det lättare att nätshoppa miljövänligt och unikt. Erikshjälpen online-butik blir den första ideella organisationen att lansera en fullskalig e-handel med tusentals second hand-varor som alla är unika, det finns bara en av varje.
– Vi vet att det finns ett enormt intresse för att handla second hand och att allt fler konsumenter vill minska sin klimatpåverkan. Samtidigt vill också många handla via sin mobiltelefon eller surfplatta. Genom secondhand.se vill vi göra det enkelt att handla hållbart, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand.
På secondhand.se kommer Erikshjälpen sälja allt från vintageplagg och samlarporslin till t-shirts, böcker och vinylskivor. Oavsett om man handlar guldkorn från förr eller enkla basplagg till vårgarderoben bidrar man, förutom till en bättre miljö, också till sociala och humanitära insatser för barn i Sverige och utomlands. Allt överskott från e-handeln går till bistånd.
– Alla har inte möjlighet att besöka våra 63 fysiska butiker och det känns oerhört kul att kunna erbjuda fler att genom sin konsumtion göra gott, dels genom att ge varor en längre livstid och bidra positivt till vår planet, dels genom att bidra till att barn som lever i utsatthet får ett bättre liv, säger Tomas Bjöersdorff.
Nytillverkning av kläder och prylar slukar massor av energi och råvaror. Att köpa en tröja second hand sparar, enligt Naturvårdsverket, upp till 97 procent av den energi som skulle behövts för att tillverka en ny. Så när användbara kläder och prylar skänks till second hand – och används igen istället för att slängas – bidrar det till en stor miljövinst.
Allt som säljs på secondhand.se har skänkts till Erikshjälpen. Under våren och sommaren kommer flera kända profiler att öppna egna shop-in-shops på webbsidan och sälja saker de använt och älskat men inte längre behöver. Musikjournalisten Fredrik Strage har skänkt en del av sin skivsamling. Bloggaren och författaren Flora Wiström, samt stilexperten Filip Strömbäck, har skänkt guldkorn från sin garderob.
– Vi är tacksamma för förtroendet som gör att människor vill skänka till oss. Eftersom nya, skänkta varor fylls på i e-handeln varje vardag blir det en online-butik i ständig förändring. Precis som i våra fysiska butiker är målet att man ska kunna hitta nya spännande varor och göra nya fynd vid varje besök, säger Tomas Bjöersdorff.