Plaggen från Mini Rodinis Upcycling-kollektion har tillverkas av tygrester från tidigare kollektioner, omgjorda till nya stilar. Populära Upcycling är ett återkommande koncept sedan 2013 och en viktig del i Mini Rodinis hållbarhetsarbete.
Modeindustrin har på många sätt vaknat till liv och förändringar sker tack vare den senare tidens debatt om klimatförändringar och den konventionella klädindustrins stora miljöpåverkan. Men att produktion av nya kollektioner innebär spill i form av material, energi, kemikalier och vatten är än ett faktum. För att minimera avfallet och spara på jordens resurser har Mini Rodini som åtgärd att årligen samla in tygrester från sina tidigare klädproduktioner och producera Upcycling-kollektioner. 2013 släpptes den första Upcycling-kollektionen där print-favoriter från förr återintroducerades. Konceptet blev snabbt en hit och har sedan dess återkommit årligen. De senaste släppen har kollektionerna sålt slut redan inom ett par minuter. Företaget har sedan startskottet 2005 haft hållbarhet som högsta prioritet och väljer medvetet att inte mönsterpassa sina plagg, vilket kraftigt reducerar mängden tygsvinn redan i tidig fas. Detta resulterar i att varje upcyclad kollektion blir unik och begränsad, samtidigt som produktionen bidrar till en hållbarare klädindustri.
Hos Mini Rodini är heller inget plagg konventionellt producerat utan kollektionerna är tillverkade av bättre material såsom GOTS-certifierad bomull. Mini Rodinis nästa Upcycling-kollektion lanseras den 28 november och print-favoriter som Butterflies samt Dogs från AW17 Darling Britain gör comeback för en kort tid. Om Mini Rodini Mini Rodini grundades 2005 av illustratören Cassandra Rhodin. Sedan dess har barnklädesmärket gjort sig känt för sina unika prints, fantastiska kvalitet och dedikation till hållbarhet. Mini Rodinis vision har alltid varit att underlätta för föräldrar att köpa bättre plagg åt sina barn när det kommer till design, miljö samt etiska aspekter. Hållbarhet är en del av Mini Rodini’s DNA och märkets kollektioner är tillverkade i upp till 99% bättre material. Kläderna har snappats upp av kändisar som Beyoncé, Madonna och Liv Tyler, och säljs i dag världen över.
Kolla in hela kollektionen här.
Bra initiativ.
Kul med unikheten som säkert bidrar till efterfrågan.
Mer sådant