Arthur Noort, David Lundgren och Markus Secund
Vi har inlett ett spännande samarbete med Picwear och passade på att ställa lite frågor till en av grundarna, David Lundgren. Picwear är en app som knyter samman konsumenter och butiker på oerhört fiffigt sätt. Appen lanseras nu på söndag och Klädoteket finns givetvis representerade.
Berätta om Picwear och hur appen fungerar?
Genom din geografiska plats visar Picwear utbudet från de butiker som finns i närheten och gör det enkelt att hitta rätt plagg. Med hjälp av appen kan man jämföra pris, varumärken och butiker samt hålla sig uppdaterad på nyheter och reor i sin omgivning. I appen kan man exempelvis söka efter ett specifikt plagg, varumärke eller butik. Därefter kan man bland annat få information i vilka butiker den sökta produkten finns, en karta var butikerna ligger, information om butiken med öppettider med mera. Appen är enkel att använda och det är enkelt att hitta det man söker efter, det har varit grundläggande kriterier. Det finns många fina butiker i Göteborg som inte alla ligger i stadskärnan, på Picwear har alla samma adress och det blir enklare att hitta unika plagg samt att du kan spara tid genom att planera din shoppingrunda.
Hur kom ni på idén?
Hur kom ni på idén?
Det började med att vi drev ett annat projekt riktat mot klädbutiker, efter att spenderat många timmar hos butiker i Göteborg började idén till Picwear födas. Idag sker majoriteten av alla inköp av kläder och skor fortfarande i butik. Att klämma och känna innan man bestämmer sig är en självklarhet för många. Ett verktyg för att knyta samman de faktiska butikerna med de digtala fördelarna har saknats. Vi använder mobiltelefoner allt mer för att söka och jämföra produkter/tjänster i närområdet, men det finns inget smidigt sätt att på ett och samma ställe se vad som erbjuds från butikerna i ditt närområde. Jag driver Picwear tillsammans med Arthur Noort och Markus Secund och vi startade det Januari 2015, då som en del av vår Master på Chalmers Entreprenörsskola, nu står vi på egna fötter och ser fram emot lanseringen.
Varför tror du att det finns ett intresse för Picwear?
Kläder är fortfarande något de flesta av oss helst vill prova innan vi köper det, genom att visa utbudet på kläder i närområdet kommer det gå snabbare att hitta det man letar efter samt hitta plagg man inte ens visste fanns i sin egna stad. Man kommer även kunna filtrera sökningen efter sin egen plånbok och endast ge relevanta alternativ. Filtrera på allt som är på rea just nu eller vad för nyheter butikerna har. Vi är väldigt glada att så många secondhandbutiker kommer finnas på Picwear, det kan ibland vara svårt att veta vad som finns i secondhandbutiker, nu kan man enkelt söka på valfri butik för att se deras produkter, från soffan, på bussen eller när man är ute på sin shoppingrunda. Vi hoppas därför att vi kommer kunna hjälpa till att göra fler medvetna om secondhandhandel.
Hur ser du på utvecklingen inom e-handeln kontra butikshandeln?
Jag tror de kommer vara mer samspelta och inte så uppdelade, det finns för och nackdelar med båda. Men en stadskärna utan butiker låter helt klart som en tråkigare stadskärna. Jag är övertygad om att e-handeln kommer växa men också lika övertygad om att fysisk handel kommer utvecklas i samma takt. För några år sedan trodde man att e-handel skulle ta över fysisk handel, istället fungerar det som ett komplement och hjälpmedel för butikshandel. Webrooming är en trend som växer, det innebär att man söker på produkter online för att sedan köpa i fysiska butiker, detta är precis vad Picwear tillgodoser.
Har du själv ett intresse för mode?
Ja det har jag, det är kul att kunna uttrycka sig via kläder och tack vare Klädoteket blir nu ”min” garderob väldigt mycket större.