Det händer grejer inom modebranschen! Nu är uthyrning en trend som växer sakta men säkert. För ett par år sedan när vår verksamhet hade vart igång ett tag så ställde vi oss frågan hur det kommer att bli när kedjorna börjar hyra ut kläder och accessoarer?! Det var något som skrämde oss lite för att vara helt ärliga. Det var dels för att vi (bland några andra företag) var tidiga med att starta med uthyrningskonceptet och vi var måna om konceptet, men också för att vi undrade vad motiven skulle vara för stora företag att starta med uthyrning, H&M var ett exempel på ett sådant företag som vi funderade kring. Vilken riktning skulle uthyrningen ta då H&M är ett företag med en enorm kraft och möjlighet att göra precis vad de vill. När det kom en artikel för några dagar sedan om att H&M ska börja hyra ut kläder blev man inte så förvånad. Det känns oerhört bra att fler företag ser över sina affärsmodeller och vill ställa om och bidra till en förändring inom industrin. Visst är det bra att kedjorna börjar hyra ut kläder, men samtidigt räcker det inte att hitta ”ett plåster att sätta på såret” om den övriga verksamheten fortfarande expanderar på bekostnad av miljön och människan. Vi måste ställa oss frågan om löner till textilarbetarna ses över, flyttas exempelvis fabriker till länder där priserna kan pressas ännu mer eller hur miljön i dessa omgivningar påverkas , fortsätter företaget att producera snabbare eller i samma takt som innan osv. Visst är vi för denna förändring, men det kommer ta tid att ställa om ett företag från grunden.
Även om uthyrning är en positiv trend så måste vi fråga oss om det är värt att hyra ett plagg som nyproducerats på samma sätt som tidigare för att det ska kunna hyras ut? Tänker vi efter finns det redan tillräckligt med plagg och produkter så det räcker till alla människor i världen och lite till. Just därför försöker vi arbeta mer och mer med återbrukade kollektioner och märken, där vi tillvaratar resurser som redan finns. Det är sannerligen en utmaning att ställa om modebranschen och vi är inte själva perfekta, men sammanfattningsvis tycker vi ändå att denna trend är positiv. Genom att de stora företagen hakar på uthyrningen kan det också generera i att fler kunder får en ökad förståelse för sina konsumtionsvanor och får upp ögonen för alternativa sätt att konsumera på.
Spana in länken nedan för att läsa om uthyrningstrenden och olika företag som har börjat erbjuda uthyrning. Klädoteket startade enbart med att hyra ut kläder via abonnemang, ungefär som att du prenumererar på Spotify eller ett mobilabonnemang. Därefter började vi även med engångsuthyrningar, då vi märkte att människor var mer benägna att hyra vid enskilda tillfällen. Till sist tog vi även beslutet att man som kund kunde köpa produkter från oss, och att man då förhoppningsvis hade valt ett plagg man skulle älska hela livet. Just därför heter det ”Keep forever” när man väljer att köpa plagget. Vi märkte att det fortfarande var så svårt för kunden att gå från att ha ägt allt till att ”bara” ha tillgången till kläderna. På Klädoteket kan man även att köpa loss ett plagg som tidigare hyrts.
Trenden hyrkläder växer – här kan du hyra dina kläder i höst