Gröna styckningsscheman

Marbodal och kocken Paul Svensson har tagit fram posters föreställande styckningsscheman för grönsaker, med målet att visa hur du kan ta tillvara på alla delar av grönsaken.

Varje år slänger svenskarna hundratusentals ton mat och en stor del av matsvinnet är grönsaker (45 %). Som en förlängning av Marbodals hållbarhetsarbete lanseras nu styckningsscheman för tre av de grönsaker som svenskarna kan bli bättre på att använda alla delar av i sin matlagning. Tillsammans med kocken Paul Svensson har posters tagits fram med detaljrika instruktioner för purjolök, rotselleri och fänkål.

– Genom att byta ut köttet till grönsaker vill vi utmana de klassiska styckningsscheman som finns idag. Förhoppningsvis kan vi också inspirera svenskarna till nya måltider som gör lika gott för magen som för själen, säger Paul Svensson.

Många gånger beror matsvinn på en okunskap om dels hur länge en råvara håller, men också vilken del av råvaran man faktiskt kan använda i sin matlagning. Med samarbetet vill Marbodal sprida budskapet om vikten av att ta tillvara på hela råvaran, samt bidra med en inredningsdetalj som passar i alla typer av kök.

Utöver detta har vi ett omfattande hållbarhetsarbete och satsar på att ta fram smarta lösningar för kök, arbeta med hållbara material och fortsätta att utveckla sitt breda Svanenmärkta sortiment. En utmaning som köksleverantör är att få fler personer att källsortera och minska matsvinnet. Idag är det cirka en tredjedel (29 %) som inte källsorterar. Oftast beror det på platsbrist i köket eller att matresterna börjar lukta och läcka.

– Genom smarta lösningar och funktioner kan vi göra det enklare att leva ett hållbart liv i köket. En bidragande faktor till att mat slängs är att den ligger i skåp och lådor där den inte syns. Genom överskådlig förvaring och bra lösningar för källsortering tror vi att fler vill bidra, säger Amanda Jackson Hållbarhetschef på Marbodals moderbolag, Nobia.

De tre affischerna lanseras i en begränsad upplaga och finns att beställa här. Hela överskottet går till Stockholms Stadsmissions verksamhetsområde Matcentralen, som tar tillvara på mat som annars hade slängts.

 

* Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 18-21 januari 2019 har sammanlagt 1013 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18+ år i Sverige.

More from The waves we make

Vinnarna i Organic Beauty Awards 2022

För sjunde året i rad har de bästa naturliga och ekologiska skönhetsprodukterna...
Read More

1 Comment

  • Kul steg i rätt riktning.
    Hoppas det ger önskade effekter.

    Extra plus för att överskottet går till välgörenhet i matens tecken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *