Gärsnäs lanserar hållbara nyheter av Färg och Blanche, David Ericsson och Matti Klenell

I samband med Stockholm Furniture and Light fair 2019 lanserar Gärsnäs bordet Ateljé och stolen Hedda samt två nya stolar till Emily-familjen; Elin och Lina – i en monter med fokus på återbruk.

Gärsnäs 2019

Stolen Hedda, formgiven av David Ericsson, gör sig lika bra vid köksbordet som på den exklusiva bistron. Inspirationen kommer från de klassiska kinastolarna och den grekiska klismostolen, som fått en nordisk tolkning med avskalade former och sparsmakade detaljer. Den kuvertflätade sitsen är gjord av 166 meter papperssnöre som flätats för hand. Det slitstarka materialet håller i minst trettio år och får patina med tiden. Hedda finns även med lädersits från Tärnsjögarveri.

– Utgångspunkten med Hedda var att den skulle kunna stå i en bistro, bekväm att sitta på länge, men som också tål det slitage som stolen utsätts för där, säger David Ericsson, formgivare.

2013 skapade designerduon Färg & Blanche fåtöljen Emma, vars rygg hålls uppe helt av sina egna sömmar. Några år senare kom stolen Emily. Nu har familjen utökats med ytterligare två stolar, Lina och Elin, vilket ger tre syskon som bygger på samma grund, men med helt olika karaktärer:

– Vi gillar familjetänket; här har vi en serie stolar för olika sittningar som ger prägel åt en inredning samtidigt som de samsas med varandra, säger Anna Klockby, marknadschef på Gärsnäs.

Bordet Ateljé, formgivet av Matti Klenell, togs fram inför nyöppningen av Nationalmuseum i Stockholm 2018:

– Mitt tankesätt är funktionalistiskt. Jag tar alltid utgångspunkt i vad som är rimligt och praktiskt. För mig ska bordet vara ett nav i ett rum, det ska vara stabilitet och stadighet, säger formgivare Matti Klenell om Ateljé.

Gärsnäs har från starten 1893 arbetat miljövänligt tack vare träproduktionen och formgivning av möbler som håller över generationer: från första skiss ned till färdig produkt som tillverkas i fabriken på Österlen. Årets monter, ritad av formgivarna Nina Jobs och Pierre Sindre, har tagit fasta på bolagets arv:

– Årets monter är en motreaktion mot det enorma resursslöseri som präglar mässor. Vi vill därför enbart gestalta med material som går att återanvända igen, avslutar Anna Klockby

 

Gärnäs 

 

Mer interiörinspiration 

More from The waves we make

Atlantis på Svenskt Tenn

I början av november invigs enligt tradition julen på Svenskt Tenn. Årets...
Read More

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *